En vettig fråga

Kollade runt lite på nutritionisten Kristina Anderssons blogg. Hittade ett klokt svar på en fråga jag själv undrat över...





Fråga: Varför säger ni ”hälsogurus” att det är så bra att äta havregrynsgröt? Havregryn har ett relativt högt gi-värde så därför undrar jag varför ni inte föreslår bättre alternativ som tex dinkelgröt eller råggröt?

Svar: Den främsta anledningen till att jag föredrar havregrynsgröt är att den är glutenfri till skillnad från vete och råg. Förutom att jag själv tycker att det är gott såklart. Dessutom billigt, enkelt och något man alltid kan ha hemma .
Skulle jag välja mellan de sistnämnda skulle jag ta råggröten. OBS! Viktigt att den då görs på gryn och inte mjöl. När det kommer till GI värdet på havregrynsgröt så finns det flera intressanta saker att nämna. För det första så är det extremt höga GI värdet som det ibland hänvisas till uppmätt på väldigt tunna gryn. Något tjockare gryn så blir det inte så högt. För det andra så mäts GI som bekant på 50 gram kolhydrater av produkten, vilket motsvarar nästan 100 gram havregryn (57 gram kolhydrater per 100g) . En portion havregrynsgröt görs på 1 dl (35 g) havregryn vilket alltså kommer att ge ett lägre blodsocker svar. Sist men inte minst så rekommenderar åtminstone jag att man har linfrön eller psylliumfrön i sin gröt som sänker GI (blodsockersvaret), sänker kolesterolet och stärker magtarmslemhinnan.



Kommentarer
Postat av: Emelie - PT och kostrådgivare

Så himla bra svarat, det är inte många som vet att man inte kan mäta allt i GI utan att d t ska mätas i GL - glykemisk belastning vilket tar hänsyn till det hon just beskrev :) Samma gäller ju tex morötter mm mm mm mm.

2011-08-05 @ 23:17:48
URL: http://bodybybeijer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0