Nu har jag dubbelkollat... Man ska fanimej micra eller ångkoka!!!

Läste i Annika Sjöös hälsoblogg där hon skrev ett inlägg om att det var dåligt att tina maten i micron och att man hellre skulle koka den. WRONG! Jag vet detta, eftersom jag kommer ihåg att jag frågade min kostlärare när jag gick i gymnasiet om just detta. Och hon sa att micro faktiskt var mer skonsamt än att koka. Men eftersom Sjöö nu precis gjorde ett inlägg om detta blev jag lite osäker (hon är även, förutom kostintresset, utbildad fitnessinstruktör & idrottslärare) så jag dubbelkollade och hittade ett svar hos en dietist. Det stod följande:





"Att använda microvågsugn vid matlagning är en skonsam metod, då produkten blir uppvärmd utan överhettning eller torrkokning (om ingen punkt på livsmedlet blir överhettad). Vid kokning kan en del näringsämnen urlakas då det "läcker" ut i kokvattnet. Här är tillagning i micro eller ångkokning i så fall en mer skonsam tillagningsmetod.. Vid upptining av fisk bör man som konsument tina fisken snabbt i en plastpåse i ett kallt vattenbad (enligt svensk fisk). Snabb upptining gör att fisken behåller vätska och struktur. Går också bra att tina den i kylskåp. Man bör undvika upptining i rumstemperatur då det gynnar bakterietillväxt."

Läs mer om att laga mat med fryst fisk här (sammanfattningsvis från denna länk kan man säga att fisken ska vara fryst när man lagar den för att undvika bakterier)


Kommentarer
Postat av: Emelie - PT och kostrådgivare

Ja jag vet inte om hon har någon speciell utbildning inom just kost, tror inte det. Micron är dessutom ofta ett mer miljövänligt alternativ än spis eftersom det oftast går mycket fortare. Däremot är det svårare att lyckas med att inte överhetta någon punkt... jag använder micron flitigt :)



Sv: Vad roligt att du gillar dem :) Jag med!

Ja, det där med GI är något som svenskarna har gjort om lite till vad som passar dem själva...

2011-08-06 @ 21:15:29
URL: http://bodybybeijer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0