Nyhetsmorgon äger

Alltså, jag måste verkligen slå ett slag för Nyhetsmorgon. De som ligger bakom programmet är verkligen klipska (det tyckte jag kanske dock inte för... typ 3 månader sedan, hade inte fattat poängen riktigt på). Man lär sig ju sjukt vettiga saker. Senast såg jag ett litet klipp om sömn då psykologen & sömnbehandlaren Marie Söderström var med och gästade programmet. Detta la jag på minnet:




Hur viktig är sömnen?
Jätteviktig eftersom det är en återuppbyggnadsperiod för både kroppen och hjärnan som behöver återhämta sig eftersom vi har varit vakna länge och förbrukat energi. Sömnen är både uppladdning & återhämtning.

Vad händer om vi inte sover ordentligt?
Ibland klarar man sig utan en ordentlig sömn men detta bör dock inte bli till en vana för det är inte bra. Då känner man nämligen själv av att man inte mår som man borde. Man blir trött, berörs känsslomässigt (nedstämd/irriterad), man blir mer infektionskänslig liksom lättare sjuk vilket brukar resultera i långvariga besvär.

Hur länge ska man sova?
Det är olika från individ till individ. Vanlig rekomendation: 6-9 h.

Kan man ta igen förlorad sömn?
Ja - kroppen kan kompensera. Då när vi sover "ikapp" så sover vi djupare och får en bättre sömnkvalite. Gäller dock bara då och då, så det går inte att "sova ikapp" flera dagar i sträck.

Tips från Marie för bättre sömnvanor:
Var strukturerad, lägg dig vid samma tid & stig upp vid samma tid.

Hur ska man göra om man har orostankar ("jag måste somna"):
När man ligger och tänker "jag måste sova" så spänner man sig, och för att kunna sova så är det viktigt att man slappnar av. Ibland kan man gå upp en stund och gå och lägga sig igen (för att lura sig själv). Försök att fokusera på annat än att du måste sova.

Kuriosa
Det är inget farligt att väcka någon som går i sömnen - det är bara en gammal myt.
Det är vanligt att man som barn går i sömnen. Att gå i sömnen är inget farligt.

Mitt tips:
Släck ljusen 1 h före sängdags


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0