Och så var det det där med morgonpromenader...

Detta eviga tjat om morgonpromenader. Vet ni? När jag vaknar så vill jag käka frukost, inte gå ut och gå. Men det är ju som sagt väldigt effektivt för att hålla vikten/gå ner i vikt. Men det var någon som sa till mig att man kunde käka något proteinrikt (typ keso) och dricka en stor kopp te innan man gick, då har man också en optimal förbränning. Så det ska jag försöka satsa på och äta mer frukost sen när jag kommer hem. Har tyckt att det har varit väldigt trögt att gå innan frulle, är som sagt hungrig när jag vaknar och vill bara tanka kroppen med god frukostmat. Men jag ska ge det en chans. Keso kanske är min nyckel till framgång gällande morgonpromenader.

Den stora Gym- och träningsanläggningen Active Wellness i Göteborg (där det arbetar både PT's, sjukgymnaster & annan hälsokunning personl) tipsar om morgonpromenader. Så här lyde deras motivering:






"Genom morgonpromenader slipper man vara inomhus och så har man hela dagen framför sig till bad och sol. Varför är då morgonpromenader så effektiva ur förbränningssynpunkt? Enkelt sätt att säga det är att all mat man ätit på dagen förbrukats under natten och energidepåerna är tomma. Den energikälla man har kvar att förbränna är kroppsfettet som då blir den energin som kommer hämtas för morgonpromenaden. Springer man så går pulsen upp för mycket och den börjar bränna av dina muskler istället. En annan anledning är att om man inte är så vältränad så orkar man inte hålla igång lika länge som man kan göra när man går. För att få ut maximalt av fettförbränningen och morgonpromenaden bör man tänka på följande. Drick ett stort glas vatten för att få igång kroppen, se till att den inte är så uttorkad samt att få fart på blodet som transporterar bort fettsyrorna från kroppen. Det är också viktigt att dricka mycket i värmen så att man har en jämn vätskebalans i kroppen. Drick en stor kopp kaffet ca 30 minuter innan promenaden. Koffeinet i kaffet hjälper till med frisättning av fettet från fettcellerna. För att effektivisera din fettförbränning ytterligare och för att förhindra nedbrytning muskelmassa så bör man ta ungefär 20 gram protein, i fast eller flytande form innan promenaden. Ytterligare ett skäl till proteinintaget är man får igång citronsyracykeln, en process i kroppens celler som hjälper till med energiförbrukningen. Tänk på att röra ordentligt på armar och ben och försök att ägna dig åt din promenad i minst 40 minuter. Trevlig gångtur!"


Kommentarer
Postat av: Emelie - PT och kostrådgivare

Keso innehåller ändå en del kolhydrater så tanken med ren fettförbränning går liksom lite bort då. Testa tex rökt kalkon, kycklingfile eller lax innan ist i så fall! Har du läst mitt inlägg om morgonpromenader? :)



Älskar morgonpromenader, men inte att kliva upp tidigt haha!

2011-07-23 @ 18:31:46
URL: http://bodybybeijer.blogg.se/
Postat av: Mona

Åh, din lyckost som älskar morgonpromenader :) Men jag ska ge mig fan på't så kanske jag också till slut börjar gilla det :)

2011-07-23 @ 21:55:49
URL: http://getinthemood.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0