Sola säkert - ja just det Mona!

Nu, efter att ha varit inne på Apotekets hemsida samt sett ett klipp om vad UV-strålningen gör mot mig så har jag (äntligen) insett att det inte är så bra att bränna sig 3 dagar i sträck. Ops! Nu har jag i alla fall införskaffat mig både solkräm och keps (på tiden). Här kommer lite solfakta från apoteket:

Trappa upp soltiden, trappa ner solfaktorn

Sola lugnt i början om du vill få fin färg. Starta med en högre solskyddsfaktor de första dagarna. Sen kan du sänka successivt när huden byggt upp ett skydd. Vid kortare solsemester behövs en högre faktor under hela resan. Och låt oss avliva en myt: du blir inte snabbare brun om du struntar i solskydd – bara snabbare bränd.

Solklara fakta:

  • När skuggan är kortare än dig själv, mitt på dagen, är UV-strålningen som starkast.
  • Även dina ögon är känsliga för sol. Använd solglasögon med UV-skydd.
  • En solariebrun hud är nästan lika oskyddad som en blek.
  • Vinden kan lura dig att solen inte är så stark. Då ökar risken att du bränner dig.
  • Vid snorkling är en t-shirt det perfekta solskyddet.
  • Oktobersol på Kanarieöarna är lika stark som junisol här hemma.
  • Snö reflekterar ca 80% av solens strålar, sand 25% och vatten ca 10% – alltså blir solstrålningen mycket starkare när du åker skidor eller är på stranden.

Kom ihåg:

Röd hud är lika med stopptecken. Skadan är redan skedd och du bör inte exponera huden för solen ens med solskydd. På med kläder och låt din hud vila ut i skuggan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0