Tuggummi - bra eller dåligt?

Jag har länge varit osäker på det här med tuggummi (något som jag, periodvis, am addicted to). Är det bra eller dåligt liksom? Så därför frågade jag en kostvetare om hennes uppfattning om tuggummi, så här löd svaret:





"Så vitt jag vet så finns det inget som talar för att det inte skulle vara okej att tugga tuggummi i lagom dos. Anser du att din konsumtion sker i lagom dos så tycker jag du kan fortsätta. Det positiva är att det är lite som är skadligt i lagom konsumtionsdos. Det som kan vara tankvärt vad gäller just tuggummi är att det finns sockerfria så väl som sockerhaltiga alternativ. I tandhälsosynpunkt kan det vara bra att välja ett sockerfritt alternativ om konsumtionen sker dagligen, då dessa är mer skonsamma mot tänderna."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0