Planering är nyckeln till en hälsosam kosthållning - Golden rule!

Jag vet att planering är skitbra. I know. But today wasn't really a planerad dag for min del, därför ska jag nu göra ett inlägg för att visa er och mig själv hur important det är med planering.





Jag börjar med att inleda med ett passande citat av Fredrik Paulun: "Du ska veta idag vad, vart och när du ska äta i morgon"

Planera är alltså a och o för en hälsosam kosthållning, speciellt för de som vill gå ner i vikt. Se till att planera annars hamnar du lätt i situationer då du äter helt oplanerat & ofta dålig mat. Du går kanske och småäter ihop en middag: en macka här och en varmkorv där typ - och detta gör du istället för att äta en rejäl middag! Man får aldrig den där mättnaden som man vill ska infinna sig efter en middag och då kan man lätt få i sig för mycket energi då man går och tänker "men jag åt ju bara en macka till middag, klart jag kan ta lite av den här pastasalladen". Men då kanske du inte tänkte så långt att du räknade med dina "småäterier" (oplanerade minimellanmål av keso, frukt, nötter, fil, matrester etc.). Så se upp där för det kan bli svårt att hålla koll på kalorierna!

Jag vill dock poängtera att mellanmål är superbra. Jag är kass på att äta planerade mellanmål. Mina mellisar är oftast ganska oplanerade men nyttiga iallafall. Ska bli bättre på det här med mellisar.


Tips till mig själv och er:

Planera - om detta budskap ännu inte nått fram så säger jag det igen!

Räkna kalorier - detta är även Jillian Michaels (PT i biggest loser) number one tips för att inte gå upp i vikt. Inte bara hennes för den delen men ändå. Kalori in - kalori ut har man ju som som bekant hört förut.

Tänk på måltidssammansättningen - Isogrundaren & nutritionisten Kristina Andersson tycker att man bör äta minst 150-200 gram av proteinkällor som fisk, kyckling och kött till varje måltid. Till detta bör man också äta 1-2 dl av en kolhydratskälla som tex råris, bovete eller potatis. Självklart ihop med en god sallad. Då håller man sig mätt en bra stund och faller inte för frestelserna.

ät en näringsrik kost. Få i dig mineraler och vitaminer så att du når peak performance!

ät den där fisken som alla tjatar om. Fisk 3 gng/veckan. Det är seriöst superviktigt och bra. Den som ska ta åt sig mest - me ;)

Mellanmål - 2 st om dagen. Läs detta korta inlägg (om matklockan)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0